Nhật Bản muốn thu hút thêm lao động nước ngoài

(VOH) – Nhật Bản vừa tiết lộ một kế hoạch thu hút thêm nhân công nước ngoài vì quốc gia này đang đối mặt với nguy cơ thiếu hụt lao động.

Nền kinh tế thứ 3 thế giới này đang chịu áp lực dân số già và từ đó dẫn đến thiếu hụt lao động trầm trọng.

Bản kế hoạch nhắm đến các vị trí lao động trong các lĩnh vực như nông nghiệp, y tá, xây dựng, phục vụ khách sạn và đóng tàu.

Nhật Bản muốn thu hút thêm lao động nước ngoài

Ảnh: AFP

Theo dự thảo luật, các công dân nước ngoài có kỹ năng được xác nhận đáp ứng các ngành nghề thiếu hụt có thể được cấp thị thực làm việc đến 5 năm.

Ngoài ra, lao động nước ngoài làm trong các lĩnh vực có trình độ cao hơn và vượt qua được bài kiểm tra tiếng Nhật còn được phép đưa người thân sang và có thể hưởng điều kiện cấp thường trú nhân.

Phát ngôn viên chính phủ, ông Yoshihide Suga, cho phóng viên biết rằng dự luật này sẽ được trình ra Quốc hội sớm nhất có thể, và có thể đưa vào áp dụng vào tháng 4/2019.

Trước đây, Nhật Bản là quốc gia khắt khe trong việc chấp thuận cho các lao động trình độ kém từ nước ngoài sang làm việc cũng như rất hạn chế cấp điều kiện cư trú cho nhân sự trình độ cao.

Chính phủ Nhật nhấn mạnh thêm rằng kế hoạch này không phải là một bước cải cách quy mô lớn về chính sách nhập cư và sự nhập cư tràn lan cũng sẽ không được ủng hộ.

Nhật bản cũng sẽ không dựa hoàn toàn vào nguồn nhân lực nước ngoài, ông Suga nhấn mạnh.

Các doanh nghiệp Nhật Bản từ lâu đã mong muốn chính phủ nới lỏng quy định nhập cư vì họ chật vật trong việc tìm kiếm lao động trong một quốc gia mà chỉ số thất nghiệp ở khoảng 2,5% và có 163 vị trí tuyển dụng cho mỗi 100 người tìm việc.

Chính phủ chưa đưa ra mục tiêu con số lao động nước ngoài theo đề xuất mới này, nhưng truyền thông địa phương đã ước lượng sẽ có hơn 500.000 lao động nước ngoài đến Nhật tính đến năm 2025.

Tính từ 2017 đến nay, đã có 1,28 triệu lao động nước ngoài đến Nhật Bản, gấp đôi so với cách đây một thập kỷ. Nhưng có 450.000 người trong số đó là theo dạng có vợ hoặc chồng là người Nhật, công dân Hàn Quốc định cư lâu ở Nhật, hoặc người nước ngoài gốc Nhật, chứ không đến Nhật để tìm việc. Ngoài ra còn có hơn 300.000 sinh viên được cấp phép làm việc bán thời gian trong quá trình du học nhưng sau đó sẽ phải quay về nước.

Nhật Bản có lượng nhân công nước ngoài có trình độ vào khoảng dưới 240.000 người và hơn 250.000 người đang được đào tạo trong năm 2017, theo số liệu từ chính phủ. Nước này cũng đang có thỏa thuận tiếp nhận một số y tá và điều dưỡng đến từ các nước khác trong châu Á.

(AFP) – The plan reportedly aims to fill gaping shortages in sectors such as agriculture, nursing, construction, hotels and shipbuilding.

Japan on Friday unveiled a plan to attract more foreign blue-collar workers, as the world's number-three economy battles a crippling labour shortage caused by an ageing and shrinking population.

The plan reportedly aims to fill gaping shortages in sectors such as agriculture, nursing, construction, hotels and shipbuilding.

Under the draft legislation, foreign nationals with skills in fields identified as facing shortages would be awarded a visa allowing them to work for up to five years.

Foreign workers in those fields who hold stronger qualifications and pass a Japanese language test will also be allowed to bring family members and can obtain permanent residency status.

Government spokesman Yoshihide Suga told reporters on Friday that the bill would be submitted to parliament "at the earliest possible time," with a possible launch in April.

Japan has traditionally been cautious about accepting unskilled workers from abroad and currently limits residential status to highly skilled professionals.

The only exception to this rule is for South Americans of Japanese descent.

And Prime Minister Shinzo Abe's government has stressed the reforms are not intended as a wholesale overhaul of Japanese immigration policy, and mass immigration is not expected.

Japan will not rely heavily on foreign immigrants and the policy "remains unchanged," Suga said, asked if this represented a drastic shift in immigration policy towards accepting a large number of foreigners.

Businesses have long lobbied for looser immigration rules, saying they struggle to find workers in a country where unemployment hovers around 2.5 percent and there are 163 job vacancies to every 100 job seekers.

The government has not set a target for foreign workers under the new proposals, although local media put the figure at more than 500,000 people by 2025.

According to government figures, there were 1.28 million foreign workers in Japan in 2017 -- twice as many as a decade ago.

But more than 450,000 of those are foreign spouses of Japanese citizens, ethnic Koreans long settled in Japan, or foreigners of Japanese descent, rather than workers coming to Japan to seek jobs.

A further 300,000 are students, who are allowed to work part-time during their studies but are expected to return home afterwards.

Japan had fewer than 240,000 foreign skilled workers and just over 250,000 foreign trainees in the country in late 2017, according to government figures.

It has bilateral deals admitting limited numbers of nurses and care workers from other parts of Asia.