Công tác cứu hộ gặp khó khăn khi tiếp cận vùng bị bão quét ở Nepal

(VOH) - Lực lượng cứu hộ đã phải vật lộn để đến các ngôi làng ở miền nam Nepal bị cách ly bởi một cơn bão và làm ít nhất 28 người thiệt mạng và hàng trăm người khác bị thương.

Một cơn bão bất ngờ nổi lên vào đêm ngày chủ nhật 31/3 gây mưa và gió mạnh đã thổi bay nhiều ô tô cùng một chiếc xe buýt chở khách trên quốc lộ. Có ít nhất 40 người trên chiếc xe buýt tại thời điểm đó. Cảnh sát cho biết những các trường hợp tử vong là do tường và gạch của các ngôi nhà bị sụp cùng với cây xanh và các cột điện bị bật gốc.

Người dân bị thương trong cơn bão tối 31/3 được đưa đến bệnh viện.

Người dân bị thương trong cơn bão tối 31/3 được đưa đến bệnh viện. Ảnh: AP

Mưa bão đã quét qua các ngôi làng trong vùng nông nghiệp của các huyện Bara và Parsa. Chính quyền vùng Bara sáng sớm ngày 1/4 cho biết ghi nhận có 27 người thiệt mạng do bão. Nạn nhân còn lại thuộc quận Parsa láng giềng.

Thủ tướng Nepal Khadga Prasad Oli mới vừa cập nhật trên Twitter rằng có đến 400 người bị thương. Đến sáng nay, thời tiết đã sáng sủa trở lại, các trực thăng cứu hộ có hy vọng sẽ tiếp cận được và đưa những người bị thương ra khỏi khu vực đến các cơ sở y tế.

Cảnh sát và binh lính đầu ngày hôm nay 1/4 đã đến vùng bị nạn và đang tìm cách tiến vào các ngôi làng bị bão quét.

Khu vực bị nạn nằm cách thủ đô Kathmandu của Nepal 120 km về phía Nam. Việc chuyên chở người bị nạn gặp trở ngại do đường sá bị cây và cột điện ngã đổ chắn ngang.

 

Rescuers struggle to reach storm-hit area in Nepal; 28 dead

(AP) — Rescuers were struggling Monday to reach villages in southern Nepal cut off by a wind- and rainstorm that killed at least 28 people and injured hundreds more.

High winds during Sunday night's storm flipped cars and blew one passenger bus off a highway, causing fatalities. At least 40 people were on the bus. Police said other deaths were caused by collapsing walls and falling bricks in homes and toppled trees and electricity poles.

The rainstorm swept through villages in a farming region of Bara and Parsa districts. The government administrator in Bara, Rajesh Poudel, said Monday morning that 27 were killed there. One person died in neighboring Parsa, administrator Narayan Bhattarai said.

Prime Minister Khadga Prasad Oli had previously said on Twitter another 400 were injured. The weather was clearer Monday morning, which was expected to allow helicopters to begin bringing the injured from their villages to medical facilities.

Police official Sanu Ram Bhattarai said police officers and soldiers from neighboring areas had reached the districts Monday and were trying to reach the villages.

Poudel earlier said the number of deaths would likely increase as the storm had hit many villages in the Bara district, about 120 kilometers (75 miles) south of the capital, Kathmandu.

Local television showed the injured being brought to a hospital by cars, ambulances and even motorcycles, but roads in many villages had been blocked by fallen trees and electricity poles.