Tổng thống Maduro nói chính quyền Mỹ muốn ám sát ông

(VOH) – Tổng thống Venezuela Nicolas Maduro vừa có cáo buộc chính quyền Trump đang tìm cách ám sát ông do căng thẳng quan điểm giữa hai nước.

Bình luận về lời nói của ông Maduro, một phát ngôn viên của Nhà Trắng cho biết chính sách nước Mỹ về ưu tiên cho tái lập dân chủ trong hòa bình và trật tự ở Venezuela vẫn không thay đổi.

Tổng thống Maduro nói chính quyền Mỹ muốn ám sát ông

Tổng thống Venezuela Maduro. Ảnh: Reuters

Phe đối lập ở Venezuela cho biết ông Maduro đã đẩy các cáo buộc nực cười cho đối thủ để đẩy sự quan tâm khỏi việc ông không đủ năng lực lãnh đạo.

Gần 2 triệu người dân Venezuela đã rời khỏi nước này từ năm 2015, khi đất nước bắt đầu chìm trong khủng hoảng về lương thực và thuốc men, lạm phát khủng và bạo lực gia tăng.

Washington đã áp lệnh trừng phạt lên Venezuela và tố cáo Maduro là kẻ độc tài, hạn chế quyền con người và làm cho kinh tế đi xuống.

Ngoài ra, hôm 10/10, Mỹ còn cáo buộc chính quyền Maduro có liên quan đến cái chết của một chính khách Venezuela bị cầm tù, người mà một bên chính quyền thông báo là tự sát và bên phe đối lập cho rằng đây là một vụ ám sát.

Ông Maduro phát biểu trong một chương trình truyền hình hôm Thứ Năm 11/10 rằng Mỹ đã nhờ nước láng giềng với Venezuela là Colombia thực hiện vụ ám sát.

Tổng thống Venezuela đã không đưa bất kỳ lời giải thích nào cũng như chứng cứ cho các cáo buộc của ông. Bộ Thông tin của Venezuela cũng không đáp trả các yêu cầu cung cấp thêm thông tin.

Ông Maduro cho rằng mình là nạn nhân của một “cuộc chiến kinh tế” do Mỹ dẫn đầu và sau lưng là các đối thủ của ông.

Ông cũng bác bỏ việc hạn chế tự do chính trị và nhấn mạnh rằng Mỹ đã nỗ lực ám sát và tìm cách lật đổ ông thông qua các cuộc biểu tình bạo lực đường phố.

 

(Reuters) - Socialist Venezuelan President Nicolas Maduro accused the Trump administration on Thursday of seeking to assassinate him, as relations strain between the ideologically opposed nations.

Asked about Maduro's comments, a spokesman for the White House's National Security Council said: "U.S. policy preference for a peaceful, orderly return to democracy in Venezuela remains unchanged."

Venezuela's opposition says Maduro lobs ludicrous accusations at enemies to deflect from his own incompetence.

Almost 2 million Venezuelans have fled the ailing oil-rich nation since 2015, driven out by brutal food and medicine shortages, hyperinflation, and violent crime.

Washington has imposed sanctions on Venezuela, denouncing Maduro as a dictator who has quashed human rights and triggered an economic meltdown.

The White House accused Maduro's government on Wednesday of involvement in the death of a jailed Venezuelan politician whom authorities say killed himself but whom opposition parties say was murdered.

Maduro, a former bus driver and union leader, said in a televised broadcast on Thursday night the United States had asked the government in neighboring Colombia to kill him.

"They have given the order from the White House that Maduro be killed," said Maduro, flanked by workers. He vowed that "they will not even touch a single hair of mine."

Maduro did not give an explanation for his accusations and did not provide any evidence. Venezuela's Information Ministry did not respond to a request for further information.

Maduro contends that he is the victim of an "economic war" led by U.S.-backed adversaries. He denies limiting political freedoms, insisting that Washington-supported opposition leaders have plotted assassination attempts and sought to overthrow him through violent street protests.