Báo Thổ Nhĩ Kỳ tiết lộ 15 người liên quan đến vụ nhà báo mất tích

(VOH) – Một tờ báo thân chính phủ ngày 10/10 nói đã xác định một nhóm tình báo 15 thành viên dính líu đến vụ mất tích của nhà báo nổi tiếng người Saudi Jamal Khashoggi.

Khashoggi được trông thấy lần cuối khi bước vào Lãnh sự quán ở Istanbul để lấy hồ sơ chuẩn bị cho đám cưới sắp tới. Vị hôn thê của ông đợi ở bên ngoài và nói không thấy ông xuất hiện trở lại. Nguồn tin của Thổ Nhĩ Kỳ tin rằng Khashoggi đã bị giết chết trong lúc đang làm nhiệm vụ.

Một nhà hoạt động nhân đạo cầm bức hình của nhà báo bị mất tích đứng trước Lãnh sự quán Saudi Arabia ở Istanbul. Nguồn: Reuters

Saudi Arabia đã bác bỏ các cáo buộc vô căn cứ về việc ám sát hay bắt cóc nhà báo này cũng như không có bất cứ bình luận nào về chi tiết 15 công dân nước này đến Thổ Nhĩ Kỳ.

Reuters dẫn thông tin từ an ninh Thổ Nhĩ Kỳ cho biết có một nhóm 15 công dân quốc tịch Saudi Arabia, trong đó có cả một vài quan chức, đã đến Istanbul và bước vào Lãnh sự quán hôm 2/10, cùng ngày mà nhà báo Khashoggi đến đây, sau đó nhóm này đã rời khỏi Thổ Nhĩ Kỳ.

Tờ Sabah nêu đích danh họ tên và ngày sinh của 15 công dân Saudi Arabia này cùng với thông tin chính xác ngày giờ nhập cảnh của họ. Bài báo cho biết 12 trong số 15 người này đã nhập cảnh trước tiên dựa theo hình ảnh ghi lại tại quầy kiểm soát hộ chiếu, và họ chia thành 4 lượt khi làm thủ tục xuất cảnh. Tờ báo không cho biết bằng cách nào họ lấy được những thông tin trên.

Tờ báo còn cho biết địa điểm mà nhóm người này lưu trú, là một khách sạn ở cùng khu vực với tòa lãnh sự quán của Saudi Arabia.

Một thành viên trong nhóm người được xác định là chuyên gia pháp y.

Các đoạn video mà truyền hình Thổ Nhĩ Kỳ công bố cho thấy các hình ảnh nhóm người đáp xuống sân bay và làm thủ tục nhận phòng khách sạn cũng như hình ảnh một chiếc xe đỗ ngay trước Lãnh sự quán 2 tiếng sau khi Khashoggi bước vào.

(Reuters) - Saudi authorities have so far not commented on the 15 nationals reported to have come to Turkey.

Turkish pro-government newspaper Sabah said on Wednesday it had identified a 15-member intelligence team it said was involved in the disappearance of prominent Saudi journalist Jamal Khashoggi.

Khashoggi was last seen a week ago entering the consulate in Istanbul to get documents related to his forthcoming marriage. His fiancée, waiting outside, said he never emerged and Turkish sources said they believe Khashoggi, a prominent critic of Saudi policies, was killed inside the mission.

Saudi Arabia has dismissed as baseless accusations that it killed or abducted Khashoggi. Saudi authorities have so far not commented on the 15 nationals reported to have come to Turkey.

A Turkish security source had previously told Reuters that a group of 15 Saudi nationals, including some officials, arrived in Istanbul and entered the consulate on Oct. 2, the same day Khashoggi was there, and later left the country.

Sabah newspaper published the names and years of birth of 15 Saudis it said arrived at Istanbul’s Ataturk airport on Oct. 2. Twelve of them arrived early on the Tuesday, based on photos captured at passport control which it published. The 15 departed at four different times, Sabah reported.

It did not say how it obtained the pictures and data.

The report also said that the Saudis stayed at the Wyndham and Movenpick hotels in Istanbul, in the same neighborhood as the Saudi consulate. Both hotels declined to comment on the report.

One of the men identified by name and photo in the Sabah report is a Saudi forensic expert, according to Saudi media reports, and is on the board of the Saudi Society of Forensic Medicine.

Turkish NTV broadcast videos of what it said were the men arriving at the airport and checking into one hotel, as well as videos of what it said was a large van arriving at the consul general’s residen ce two hours after Khashoggi had entered the consulate.