Vụ rơi máy bay thuộc dòng Boeing 737 MAX 8 mới nhất xảy ra ở Ethiopia, chiếc máy bay thuộc hãng hàng không Ethiopia Airlines với 157 người trên tàu đã rơi chỉ vài phút sau khi cất cánh hôm 10/3. Vụ việc trước đó là máy bay của hãng Lion Air rơi trên vùng biển Indonesia, khiến toàn bộ 189 người thiệt mạng.
Theo Reuters, Dennis Muilenburg, giám đốc điều hành hãng sản xuất máy bay của Mỹ Boeing, trong một email gửi đến toàn thể nhân viên nói rằng “Chúng ta tự tin về độ an toàn của chiếc 737 MAX cũng như tin vào công việc của những người đã thiết kế và lắp ráp nó. Kể từ khi nhận được chứng nhận và đưa vào sử dụng, những chiếc máy bay thuộc dòng MAX đã hoàn thành hàng trăm ngàn chuyến bay rất tốt đẹp.”
CEO hãng Boeing tuyên bố tin tưởng độ an toàn của dòng máy bay 737 MAX 8. Ảnh: Reuters
Muilenburg ngay trong ngày xảy ra vụ rơi máy bay đã nói vụ tai nạn này là sự kiện “đặc biệt thách thức”.
737 MAX 8 là dòng cải tiến của chiếc 737 trước kia với ưu thế tiết kiệm nhiên liệu, được Boeing tung ra vào năm 2017, và đã có hơn 370 chiếc MAX 8 được bán ra cho 47 khách hàng.
Sau vụ tai nạn ở Ethiopia, hàng loạt các hãng hàng không đã cho dừng sử dụng máy bay loại này. Các hãng khác từ Bắc Mỹ cho đến Trung Đông vẫn quyết định tiếp tục sử dụng 737 MAX 8 sau khi Boeing tuyên bố dòng này vẫn an toàn.
Vẫn còn những câu hỏi chưa được trả lời về nguyên nhân của vụ tai nạn Lion Air, và các quan chức và chuyên gia an toàn cho biết còn quá sớm để đưa ra mối liên hệ với sự cố ở Ethiopia.
Muilenburg cho biết Boeing đã hỗ trợ đầy đủ cho cuộc điều tra sự cố và cung cấp hỗ trợ kỹ thuật dưới sự chỉ đạo của Ủy ban An toàn Giao thông Quốc gia Mỹ và chính quyền Ethiopia.
CEO Boeing tiết lộ sẽ tiếp tục tăng cường hỗ trợ cho đội 737 và kêu gọi nhân viên tập trung, tránh những suy đoán khi tiến trình điều tra chưa khép lại.
Boeing CEO confident in 737 MAX safety after second deadly crash
(Reuters) - Boeing Co's top executive told employees on Monday he was confident in the safety of the U.S. manufacturer's fastest-selling 737 MAX aircraft in the wake of two deadly crashes since October.
An Ethiopian Airlines passenger jet bound for Nairobi crashed minutes after take-off on Sunday, killing all 157 people on board and raising questions about the safety of the Boeing 737 MAX 8 model. The same type flown by Lion Air crashed off the coast of Indonesia in October, killing all 189 on board.
"We are confident in the safety of the 737 MAX and in the work of the men and women who design and build it," Boeing Chief Executive Officer Dennis Muilenburg told employees in an email seen by Reuters. "Since its certification and entry into service, the MAX family has completed hundreds of thousands of flights safely."
Muilenburg said Sunday's crash was "especially challenging" coming only months after the loss of Lion Air Flight 610.
Boeing rolled out the fuel-efficient MAX 8 in 2017 as an update to the already redesigned 50-year-old 737. That family of single-aisle aircraft is the cash cow of the world's largest planemaker, competing against European rival Airbus SE's A320neo family.
Boeing has delivered more than 370 MAX Airplanes to 47 customers, Muilenburg said.
In the wake of Sunday's crash, China ordered its airlines to ground the jet, a move followed by Indonesia and Ethiopia. Other airlines, from North America to the Middle East, kept flying the 737 MAX 8 on Monday after Boeing said it was safe.
Southwest Airlines Co, which operates the largest fleet of 737 MAX 8s, said it remained confident in the safety of all its Boeing planes even as it received a rush of queries from customers wanting to know if they were booked to fly on a 737 MAX 8.
There are still unanswered questions about the causes of the Lion Air crash, and officials and safety experts said it was too soon to draw links with the Ethiopian incident.
Muilenburg said Boeing was fully supporting the crash investigation and providing technical assistance under the direction of the U.S. National Transportation Safety Board and Ethiopian authorities.
Muilenburg also said Boeing was "further strengthening" support to the 737 team, manufacturing operations and customer service. He urged employees to "stay centered on the facts and avoid speculation" while the investigation unfolds.
"Speculating about the cause of the accident or discussing it without all the necessary facts is not appropriate and could compromise the integrity of the investigation," Muilenburg said.